Visum
2011-03-29 / 11:35:36 / Allmänt

Jag ska nog ta och flyga till Oman imorgon. Blir en snabbis på endast några timmar.

Eftersom jag är här i Abu Dhabi så pass kort tid så vill inte Marc:s företag betala visum för mig. Det är för det första krånglit att fixa, ännu krångligare för mig eftersom jag är från Europa. Sedan kostar det en massa också. Därför får jag förnya mitt var 30:e dag. Sjukvård och sådant betalar dem dock fortfarande för mig.

Den första månaden här fick jag stanna 30 dagar efter att jag flög in i landet. Sedan åkte jag till någon myndighet där jag fick betala ca. 1200kronor för att få ytterliggare en månads tillstånd att stanna i landet (dock åkte jag dit någon dag försent, men dem brydde sig inte så mycket om det).

Den tredje månaden åkte jag taxi över till Oman för att få en stämpel och på så sätt förlänga mitt visum. Dock blev jag sjuk den dagen, så var inte så jättekul! Jag fick först åka taxi dit i ca. 2 timmar och sedan fick jag en stämpel som visar att jag lämnar Förenade Arabemiraten. Dock började demostrationerna, som i typ alla arabländer, i Oman denna dag, så var lite krångligt. Jag skulle nämligen byta taxi vid gränsen och åka in ytterliggare några mil in i Oman för att få mina stämplar där. Den taxin jag åkte med från Abu Dhabi fick därför stanna på en parkeringsplats och vänta på att jag skulle komma tillbaka. Det tog nog över en timme, för vi fick åka en bra bit genom berg och öken innan vi kom fram till en passkontroll. Sedan var det så svårt att förstå vart jag skulle gå till alla ställen. Som tur är var båda dessa taxichaufförer väldigt hjälpsamma, så hade det inte varit för dem hade jag varit helt lost!

Fick i alla fall mina stämplar efter att betalat ungefär 1000kr för visum och taxi, så fick jag återigen åka tillbaka till Förenade Arabemiratens gräns och hoppa in i den väntande taxin. Han hade då köpt drickor och kakor till mig. Var ju inte så speciellt sugen på det eftersom jag var sjuk, men det var snällt i alla fall.

När jag väl kom hem fick jag som tur var gå och lägga mig, jag slapp jobba dagen efter också så jag fick vila och bli frisk. Blev en lång natt som varade mellan 17.00-10.00.


Tog lite kort när jag åkte genom landskapet där i Oman. Synd att min sladd till kameran är borta. Men det var massa sådana berg man åkte mellan.

Och torr öken fanns det även mycket av. Man kände verkligen skillnad när man kom tillbaka till Förenade Arabemiraten, då det finns massa palmer och annat grönt här!


0 Kommentarer



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här:

Follow on Bloglovin