Jobba som flygvärdinna - utbildningen
2015-07-12 / 21:51:37 / Allmänt

Har fått kommentarer här på bloggen angående jobbet som flygvärdinna och utbildningen. Tänkte att jag kan skriva ett inlägg om detta lite kortfattat.

För det första är det olika från bolag till bolag, så jag utgår ifrån hur det är på det jag jobbar för. Jag sökte jobbet förra våren för att bli så kallad "sommarfågel" och flyga under sommaren. Jag hade turen som fick förfrågan att fortsätta även efter sommaren som timanställd, vilket passar mig bra då jag studerar på heltid. Nu under sommaren jobbar jag återigen 100%.

För att kunna jobba som flygvärdinna måste man vara utbildad till detta. Man kan betala en utbildning själv, men det är inget jag rekommenderar då man inte är garanterad jobb efteråt. Försök söka jobb hos ett företag där de ingår internutbildning som leder till jobb när man blir godkänd.


 
 
 
När jag sökte jobbet hörde företaget av sig redan dagen efter och jag fick snabbt komma på intervju. Blev sedan kontaktad av dem där de förklarade att jag gått vidare till deras utbildning. Jag vet dock att andra bolag har ytterligare en intervju och eventuella prov man måste klara av för att gå vidare.
 
Själva utbildningen varar 4-5 veckor och består av olika teoretiska prov, simprov och praktiska prov där man får visa hur man går tillväga i olika nödsituationer ombord på ett flygplan, t.ex. om det börjar brinna eller om man ska landa på vatten. Om man klarar av detta får man sina vingar och några flygningar inbokade där man under ett visst antal dagar får flyga tillsammans med en supervisor och prova på jobbet som flygvärdinna. Supervisorn kollar att man kan vad man lärt sig under utbildningen och efter några dagar har man en "uppflygning" där man får en slutgiltig bedömning om man blir godkänd. Min uppflygning var Nice ToR.

Tycker verkligen att detta är ett superkul jobb! Alla kollegor är toppen, jobbet är roligt och ett plus är att man får bo på hotell och se andra städer. Får ni chansen, sök! :)
 
 

0 Kommentarer



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här:

Follow on Bloglovin