Oxford DEL II
2010-03-31 / 14:43:05 / Vardagen i London

Okej, lång tid och ingen uppdatering, jag vet! Har haft så mycket saker att göra bara, fester hit och fester dit, jobb och avsked!

Men jag fortsätter där jag slutade. Jag har precis kommit till Oxford och sett alla coola hus och hur mysig staden är. Jag börjar gå mot första stoppet som är Christ Church College!


Som ni ser är Alice i underlandet med här på bild och det var för att hon uppfanns på detta ställe.

Solen lyste och det var väldigt skönt väder.

Det byggdes i mitten på 1500-talet, så det är inte nytt direkt!

Jag tror jag betalade £6 för inträde och det var inte så speciellt dyrt!

Dessa gångar liknar de som Harry och gänget sprang runt i på Hogwarts, men jag är inte säker om just dessa scener spelades in här.



För att göra bloggen lite mer personlig slänger vi in en bild på mig också!

Här är en bild från Harry Potter och om ni ser bilden under så är det samma trappa!


Denna trappa finns också med i flera av Harry Potter filmerna!

T.ex. i första filmen när de väntar på att få gå in i matsalen för att bli sorterade till sina elevhem!

Eller när Harry är i Dumbledores minne!

Så på den trappan har jag också varit på!

Och precis som i Harry Potter så är det bara att öppna dörrarna (dock är det två dörrar med en liten hall emellan) så kommer man in i matsalen!

Dock har dem ju gjort den maffigare i filmen!

Och inne i denna matsal kommer även inspirationen till Alice i Underlandet. Jag har ju inte sett filmen eller läst boken så jag vet inte så mycket. Men dessa saker i eldstaden ska tydligen vara några med lång hals. Jag vet inte vad för figurer.

I ett av fönstrerna kan man se alla små figurer. Denna författare jobbade nämligen här på detta college och brukade sitta och berätta historier för rektorns dotter. Därför tog han saker han såg i rummet och gjorde om det till denna saga.

I hörnorna på varje fönster ser ni karaktärerna!

Uppe i vänstra fönstret är Alice!

Här bakom finns en lönndörr där rektorn brukade försvinna ut igenom, det gav inspiration till hålet Alice faller ner i! Det är även bordet Hagrid, Dumbledore och alla andra sitter vid i filmerna.

Nu förtiden så sitter eleverna på skolan här inne och äter sin mat.

Detta college är känt för att vara det enda college som även har en kyrka som folk kommer till. Så där gick jag in och fick gå på en guidad tur på ett språk som ni kan gissa!

SV
ENSKA!!





Det var en väldigt maffig kyrka och jag tog miljarder bilder, så visar bara några.

Detta ska föreställa himlen ovanför tydligen!



Sedan kom jag ut igen och då kunde man gå in i ett annat rum och se på en film om Christ Church!

Shopping fanns det även här.

Såklart hade de massa saker från Alice i Underlandet

och Harry Potter!

Själv köpte jag ett bokmärke och sedan begav jag mig ut igen.

Vart jag begav mig härnest skriver jag om i Oxford DEL 3


0 Kommentarer



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här:

Follow on Bloglovin