Mina collegekurser
2013-02-14 / 21:02:36 / Allmänt

Nu är min första collegevecka klar! Vad sjukt att jag faktiskt sitter här i USA nu och har börjat på college och läser business med amerikaner och andra internationella elever. Det trodde man ju inte när man gick på gymnasiet.

Tänkte berätta lite om vad jag läser här. Skrev tidigare när jag befann mig i Sverige vilka två kurser jag valt då, men nu har jag fått lägga till ytterliggare två. Innan jag fick välja de två kurser jag har lagt till var man tvungen att göra ett matte- och engelskaprov för att se vilken nivå man ligger på. Matten sket jag totalt i, då jag inte ska läsa det. Men engelskan ville jag få bra resultat på och jag kom faktiskt i den högsta gruppen! Jag hamnade på samma nivå som de som är födda här i USA, så det var verkligen kul att se.

De kurser jag läser nu är i alla fall:

BUS 1: Introduction to Business
Denna kurs är väldigt bred och handlar om allt som rör business helt enkelt. Bland annat dess historia, hur framtiden ser ut, etik, ekonomiska system, marknadsföring, HR, karriärval och vi ska även få lära oss hur man öppnar ett eget företag och allt man ska tänka på när man gör detta.

BUS 20: Principles of Marketing
Denna kurs går djupare in på marknadsföring. Våran lärare äger själv en firma och han jobbar med detta och är bara på skolan någon dag i veckan som extraarbete. Man märker att han är kunnig när han pratar och berättar massa historier han varit med om. Han berättar även när folk kommit till honom med vääärldens konstigaste businessidéer och hur det gått senare för dem.

BUS 21: Merchandising Principles
Man får lära sig om hur man driver en affär. Vad för olika affärsverksamheter som finns, outlets, stormarknad, supermarket, webbutik, second hand affär m.m. och hur man driver sådana. Hur man inreder en affär, lockar till sig kunder, kundservice, inköp m.m.

BUS 22: Introduction to Advertising
Handlar om reklam. Hur reklam fungerar, vad för typ av reklam som finns och hur man ska locka till sig folk att köpa just deras produkt eller service. Vi ska även få göra egen reklam här och göra om andras reklam så att den blir "bättre". Kul kurs!

Just nu ska jag läsa en artikel från Harvard Business Review och sedan skriva lite om vart jag lärt mig från dessa sidor. Harvard Business Review = svårare engelska! Hoppas jag förtstår... :)


0 Kommentarer



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här:

Follow on Bloglovin