Spree park
2011-11-20 / 20:05:47 / Allmänt

Det är ett ganska coolt ställe. Väldigt udda!

Om man ska göra en lång historia kort så öppnades Spree park 1969. Det var de enda tivolit på östra sidan av Berlin och var väldigt populärt fram till murens fall 1989. När tillslut ägarna till stället blev bankrupta kom de på den galanta idéen att med hjälp av åkattraktionerna smuggla knark till Europa. De fraktade nämligen några av dem till Colombia, fyllde dem med kokain för att sedan föra dem tillbaka. Dock misslyckades det och dem fick långa fängelsestraff.

Tivolit har sedan dess legat kvar och ingen har gjort något för att flytta det. Karuseller har blivit ett med naturen och det är rätt coolt att titta på. Dock är det inhängnat och när jag försökte smyga mig in blev jag tillsagd av en vakt. Ska försöka gå dit med en vän vid ett senare tillfälle och utforska lite. Jag åkte i alla fall runt i parken med ett litet tåg, för att få se något när jag var där i förrgår. Kostade endast 2 Euro och turen varade i ungeför 10 minuter. Kan verkligen rekommendera den, för man ser rätt så mycket.

Filmen Hanna som kom ut på bio i år spelades även in här. I slutet springer dem runt på detta övergivna tivoli och den tunnel hon springer in i, kör även tåget igenom. Så man kände igen sig lite från den.



En liten del var öppen för allmänheten, så man kunde sitta i karusellerna.




0 Kommentarer



« NAMN Kom ihåg mig?

« E-POST

« URL

Kommentera inlägget här:

Follow on Bloglovin